車の運転をすると引くぐらい不機嫌になるので自己分析してみた Driving a car makes me so cranky that I pull out, so I did some self-analysis.

The English translation(By DeepL.com) is at bottom of the page.

昼の仕事は辞めたので日中動きやすくなり、さらにコロナで公共交通機関を使うのもあまり良くないということで最近は車をよく運転します。

まあ免許を取って5~6年の間、最低週一回は大なり小なり運転してきましたが、それが週に2回くらいになってきたかなーという感じです。

おかげさまでゴールド免許にも突入し、高速で死にかけたとか思いっきり何かを擦ったとか助手席に脚のないおばさんが乗ってきたとかそういうこともなく、まあとびきり上手でもとびきり下手でもない普通の運転手だと思いますが、今日も家族を乗せてホームセンターに行き帰ってきた時点でもう何か無性にイライラしていました。

運転の何がこんなに僕は嫌なのだろうと思い返してもちょっとよくわからなかったので、「車 運転 嫌い」と検索したら一番上でできたこのサイトを読んでいってみます。

 

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www.webcartop.jp

 

1)車線変更

 まず「車線変更」。これは一般道を走っていても、左車線に路上駐車があったり、前を走っていたバスやタクシーが停まって追い越す必要に迫られたりと、何度もすることになるので、よけいに苦手だと感じやすいかもしれません。そんな車線変更が苦手な人は、そもそも前のクルマに近づき過ぎて走っていませんか? 

 

 確かに車線変更はイライラさせられます。大阪市内ばっかり走っているからなのかもしれませんが、左折専用レーン右折専用レーンが入り乱れていて車線も五つも六つもあったりして、「どこ走っとったらええねん!おいナビ!もう左おってええんか?あかんのか?もうちょっとその辺も教えてくれや!」と思うことは非常によくあります。これはシステムが悪い。

 

2)右折

 次に「右折」ですが、これは対向車線から直進してくるクルマの速度感が読めておらず、出るタイミングがなかなかつかめないのが苦手意識の原因です。後ろに右折待ちのクルマが並んでしまった時など、「早く行かなきゃ」と焦ってしまうこともあるかと思いますが、それはまったく気にすることはありません。そんなことを気にして無理やり右折して、危険な目にあったり歩行者をひいてしまう、なんてことになったら大変です。

 

 確かに右折はイライラさせられます。だいたい「Uターン禁止!!」と道路にも標識にもデカデカと書いてる割には「Uターンできまぁ~す♪♪」と勢いよく書いてることは全然ないその国土交通省ツンデレさ加減に腹が立つし、たまにクレヨンしんちゃんの母みさえ方式で、左折3回して本来行きたかったルートに戻るということをリアルでします。まあこれはシステムが悪い。

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3)合流

 続いては、「合流」です。高速道路だけでなく、一般道でも幹線道路へ出る時など、合流地点はたくさんありますね。これが苦手な人は、多くの場合、本線を走ってくるクルマの「前」に入ろうとしています。えっ、それが普通じゃないの? と思うかもしれませんが、私がオススメしたいのは、本線を走ってくるクルマが通り過ぎたら、その「後ろ」について行くようなイメージで合流することです。

 

 確かに合流はイライラさせられます。合流があるから少し速度を緩めるとはいえ80 km とか100 km とかで動いている物体になんとなく割り込んでねみたいなそんな曖昧なシステムあっていいのでしょうか。もう少し保護してもらいたい。これはほとんど国土交通省によるネグレクトと言っても過言ではありません。

合流で思い出しましたがたまにキャンプや紅葉を見に箕面に行くと「この先箕面有料道路道路」とだけ書いてある看板を数百メートル間隔で定期的に出して、こちらの心理を煽るのをやめてほしいと毎回思います。この道をまっすぐ進んでしまったら絶対有料道路にぶち当たるのから車線を変えて抜けた方がいいのか、大体その前にビュンビュン走る新御堂のこの電車と並走して走っているごつい道は有料道路に続いているのか、もしかしたらもう有料道路に入っているのか!?まぁ絶対違うと分かっていながらちょっとあの辺は全体的にドキドキするので「ここは有料道路ではありません」という標識も定期的に立てておいてほしいです。これはシステムで解決できますね、僕は悪くありません。

 

4)狭い道でのすれ違い

 次は「狭い道でのすれ違い」ですが、これが苦手な人は自分のクルマの車両感覚がよくつかめていないことが、大きな原因です。センターラインがないような狭い道をクルマの運転席から見ると、「こんなところ、とてもすれ違いなんてできない」ような狭さに感じるのですが、クルマから降りて外から見てみると、案外余裕があるんだな、とわかります。

 

 確かに狭い道はイライラさせられます。僕は車乗りたての頃カーナビも付いていない車に乗っていたのでGoogle マップをナビ代わりに使っていましたが、今はどうか知りませんが当時は人が少ないからというアルゴリズムだけでわけのわからん誰も通らないような狭い道を通らされることが多々ありました。まあ「絶対嘘やん」と爆笑しながら行ったり引き戻したりよくしていましたが、でも一応道路は道路な訳で、国土交通省には

「  狭

 無理」

みたいな標識を作っていただきたいものです。

あとセンターラインで思い出しましたが南森町の辺り(だったかな)物凄い車線消えてるとこありません?これシステムが悪いとかそういうやつなん?塗り直さなあかん法律ないん?

 

5)車庫入れ

 さぁ、最後は「車庫入れ」ですね。これが苦手な原因にはいろんな要素があるので、すべての人に当てはまるとは言えませんが、大きく3つの原因があると思います。

 

 確かに車庫入れはイライラしますね。四隅にポールが立っていてすごく狭く、しかも斜めに入れないといけないようなところに一度停めたことがありますが、まあ停めるまでは良かったのですがどうしてもどうやっても出庫出来ず、降りて確認しつつ何度試行錯誤しても本当に擦るぎりぎりをアホみたいに何度も行ったり来たりしていたので、観念して運転大好きな父を呼んで脱出してもらいました。これはまあそもそもそんなとこに停めれるとしているシステムが悪いですね。先に言うといてほしいです。

 

と、いう訳で、基本的に僕の性格の問題ということがよく分かったので事故らないうちに免許燃やしてこようと思います。

 

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I drive a lot these days because I've quit my day job so I can move around more easily during the day, plus using public transportation in Corona isn't very good for me.

Well, for the past 5-6 years since I got my driver's license, I've been driving at least once a week, more or less, but that's been reduced to about twice a week.

Thanks to this, I have a gold driver's license, and I haven't had a near-death experience on the highway, or scraped something with all my might, or had an old lady with no legs in the passenger seat, and I think I'm just a normal driver who isn't extremely good or extremely bad at it.

What is it about driving that I hate it so much that I couldn't understand it, so I searched for "car driving hate" and found this site at the top.

 

 

1) Changing lanes
 The first one is "lane change". Even if you are driving on a public road, you will have to do this many times, such as when there is parking in the left lane, or when a bus or cab in front of you has to stop and you have to pass it, and you may feel that you are even worse at this. If you're not good at changing lanes, are you driving too close to the car in front of you in the first place? 

 

 It's true that lane changes can be frustrating. Maybe it's because I only drive in Osaka city, but there are five or six lanes with many left turn lanes and five or six right turn lanes, and I'm thinking, "Where do I go from here? Hey Navi! Can I leave already? Bad? Tell me a little more about that, too! It is very common to think, "This is a bad system. This is a bad system.

 

2) Right turn
 Next, "right turn". The reason for this is that you are not good at reading the speed of cars coming straight from the opposite lane, and it is difficult to find the right time to get out of the car. When there is a car lined up behind you waiting to turn right, you may be tempted to rush to get out of the car, but you don't have to worry about that at all. If you are so concerned about it that you end up forcing yourself to turn right and end up in danger or running over pedestrians, you are in trouble.

 

 Right turns can certainly be frustrating. It's usually "No U-turns! I'm annoyed by the Ministry of Land, Infrastructure and Transport's tsundere, which never says "You can make a U-turn..." despite the fact that it's written so prominently on the road and on the signs. Well, this is a bad system.

 

 

3) Merging
 The next step is "merging". There are many merging points, not only on highways, but also on main roads, such as when you exit onto a main road. People who are not good at this are often trying to get "in front" of cars on the mainline. What? Isn't that normal? You may think that this is a good idea, but I would recommend that you merge as if you were following a car "behind" it as it passes on the main line.

 

 Merging can certainly be frustrating. Is it right to have such a vague system where you have to somehow interrupt an object moving at 80 km or 100 km, even if you have to slow down a bit because of a merge? I want a little more protection. It is not an exaggeration to say that this is almost a neglect by the Ministry of Land, Infrastructure and Transport.

The confluence reminds me that every time I go to Minoh to camp or see autumn leaves, I wish they would stop putting up signs at intervals of a few hundred meters periodically that just say "Minoh toll road ahead" to encourage our psychological reaction. If I go straight on this road, I'm sure I'll run into a toll road, so I wonder if I should change lanes, or if the heavy road running alongside this train in front of it leads to a toll road, or if it's already on a toll road? Well, I know it's not true, but I'm a little nervous about that whole area, so I'd like to see "This is not a toll road" signs put up periodically as well. This can be solved by the system, I'm not bad at all.

 

4) Passing each other on narrow streets
 Next, "passing each other on a narrow road". The main reason why people who are not good at this is because they do not have a good sense of their own vehicle. However, when you get out of the car and look at it from the outside, you will realize that there is more room to pass each other.

 

 It's true that narrow streets can be frustrating. I don't know if it's better now, but back then, I was often forced to take narrow roads that no one would pass on the basis of an algorithm that said, "There are not many people on the road, so I don't know what to do. I used to go and turn back, laughing and saying "You're lying!

" narrow

 Impossible "

I'd like to see a sign like that.

Also, as I recall from the center line, isn't there a huge lane missing around Minamimorimachi (or was it?)? Is this a bad system or something like that? No law that must be repainted?

 

5) Garaging
 Now, the last one is "garage parking". There are many factors that can cause this to be difficult for you, so I can't say that this is right for everyone, but I think there are three main reasons.

 

 It's certainly frustrating to get into a garage. I once parked my car in a place that was very narrow with poles at all four corners, and I had to put it in at an angle, and I was fine until I parked it, but I just couldn't get out of the car, and no matter how many times I tried to get out and check, I kept going back and forth like a fool, just barely scraping it. I had to call my father, who loves to drive, to get me out of the car. This is, well, a bad system that is supposed to allow you to park there in the first place. I'd like to say it first.

 

So, now that I understand that it's basically a problem with my personality, I'm going to go burn my license before I crash.

 

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)